ANALISIS KEMAMPUAN NUMERASI SISWA KELAS VIII DALAM MENYELESAIKAN SOAL ASESMEN NASIONAL BERBASIS KOMPUTER (ANBK)
Abstract
Abstrak
Tujuan penelitian adalah untuk mendeskripsikan kemampuan numerasi siswa kelas VIII MTs Negeri 1 Pontianak dalam menyelesaikan soal Asesmen Nasional Berbasis Komputer (ANBK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII D MTs Negeri 1 Pontianak yang berjumlah 22 siswa. Dari 22 siswa akan dikategorikan berdasarkan kemampuan numerasi masing-masing siswa. Penelitian ini diawali dengan memberikan soal tes ANBK, untuk mengkategorikan tingkat kemampuan numerasi siswa dan setelah dilakukan analisis untuk mengambil subjek penelitian yang akan diwawancarai dengan memilih 5 subjek yang terdiri dari kelas rendah. Dari hasil penelitian diperoleh kesimpulan bahwa siswa dengan kemampuan numerasi rendah mengalami kesulitan dalam menyelesaikan soal tes kemampuan numerasi pada soal ANBK terdapat pada materi aljabar. Adapun faktor-faktor penyebab lainnya yaitu kurangnya literasi siswa dalam membaca informasi yang ada pada soal atau siswa tergesa-gesa dalam membaca soal, siswa tidak dapat merencanakan rumus yang digunakan, siswa kurang teliti dalam menghitung dan membaca soal, dan siswa tidak melakukan refleksi terhadap hasil jawabannya walaupun mereka tidak yakin dengan hasil jawaban akhir yang mereka kerjakan.
Kata Kunci: Kemampuan Numerasi, Soal ANBK, Materi Kesulitan Siswa, Faktor-Faktor Kesulitan Siswa.
Abstract
The aim of the research was to describe the numeracy abilities of class VIII students at MTs Negeri 1 Pontianak in solving Computer-Based National Assessment (ANBK) questions. The subjects of this research were 22 students in class VIII D of MTs Negeri 1 Pontianak. The 22 students will be categorized based on each student's numeracy abilities. This research began by providing ANBK test questions, to categorize the level of students' numeracy abilities and after analysis was carried out to select research subjects who would be interviewed by selecting 5 subjects consisting of low class. From the research results, it was concluded that students with low numeracy abilities experienced difficulty in solving numeracy ability test questions on ANBK questions found in algebra material. Other contributing factors include students' lack of literacy in reading the information in the questions or students being in a hurry to read the questions, students not being able to plan the formulas used, students not being careful in calculating and reading the questions, and students not reflecting on the results. the answer even though they are not sure about the results of the final answer they are working on.
Keywords: Numeracy Ability, ANBK Questions, Student Difficulty Material, Student Difficulty Factors
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.